In zijn column – Alex in Wonderland – neemt Alex u mee in de wonderlijke wereld van de Weerter politiek.
Citymarketing Weert – Kroniek van een aangekondigde mislukking
Ineens ligt er dan het raadsvoorstel genaamd Citymarketing Weert. Weert moet als gemeente opnieuw op de kaart worden gezet. Opnieuw? Jazeker. Elke generatie bestuurders heeft nu eenmaal eigen opvattingen over de manier waarop we Weert moeten verkopen aan boeren, burgers en buitenlui.
Parijs heeft de Eiffeltoren. Rome het Colosseum. Londen heeft de Beefeaters en Weert? Weert is Rogstaekersstad en Vlaaienstad. Nu wordt de rog met uitsterven bedreigd en zit Weert (bijna) zonder warme bakkers. Maar dat mag de pret niet drukken.
Terug naar het raadsvoorstel Citymarketing Weert. Voor een paar ton per jaar mag een nog op te tuigen organisatie Weert op de kaart gaan zetten. Wat dat ‘op de kaart zetten’ feitelijk behelst moet nog worden onderzocht en op papier gezet. Dat zien we wel.
En de centjes. Die zijn snel gevonden. Weert heeft immers Centrummanagement. Een goed draaiende organisatie, die de handjes laat wapperen en de binnenstad voorziet van de nodige activiteiten. Winkeliers blij, consumenten blij.
Het gemeentelijk budget van Centrummanagement wordt, met nog wat extra gemeentelijke euro’s, overgeheveld naar citymarketing. Centrummanagement legt vervolgens het loodje en citymarketing kan aan de slag. Een win-win situatie noemen ze dat in het gemeentehuis.
In juli 2022 kondigt de nieuwbakken stichting ‘Weert Marketing’ aan om Weert zowel lokaal als landelijk te gaan promoten. Het ‘merk’ Weert moet ervoor gaan zorgen dat Weert meer bekendheid krijgt. Die bekendheid moet zorgen voor groei. En – last but not least – moeten de Weertenaren trotser worden op de eigen stad.
Hoe men dat gaat doen moet nog worden uitgewerk in een marketingplan, luidt de boodschap. Dat zien we nog wel.
Nog geen jaar later is het kostbare gemeentelijk paradepaardje Weert Marketing echter alweer ter ziele. Wat er precies aan de hand is blijft in nevelen gehuld.
Hoe nu verder? Geen probleem. Er wordt binnenkort door de gemeente een zogenaamde Kwartiermaker aangesteld die moet zorgen voor het optuigen van een nieuwe citymarketingorganisatie. Kosten € 100.000,-. Over ezels en stenen gesproken!
Of Weert met dit geklungel op de kaart wordt gezet mag u zelf beoordelen. Het gemeentebestuur bezorgt zichzelf hiermee op z’n minst een gele kaart.
ALEX.
september 2023