Afgelopen woensdagavond behandelde de Commissie Ruimte & Economie het agendapunt over de “Aanvullende financiering Moesel fase 1”. Het college van B&W vraagt daarin om een aanvullend investeringsbudget van € 1.780.000.
Het project Moesel fase 1 is bedoeld voor duurzame verbeteringen in de openbare ruimte van Moesel en bestaat o.a. uit grootschalige rioolvervanging en de aanleg van een gescheiden rioolstelsel en de afkoppeling van hemelwater. Daarnaast wil de gemeente meer groen (plantvakken voor bomen en struiken) en minder grijs (asfalt, straatstenen en stoeptegels) in de openbare ruimte en staat verkeersveiligheid en milieuvriendelijkheid voorop. Een goede zaak, maar dat mag voor DUS Weert niet ten koste gaan van de leefbaarheid voor de inwoners.
In het raadsvoorstel staan diverse redenen waarom het project duurder is geworden, niet zomaar iets duurder maar het gaat nu 3x zoveel kosten (€13.419.807) als in 2019 geraamd (€4.345.000). Als uitleg voor deze torenhoge kosten worden o.a. wegverbreding, aanpassingen in het vastgestelde ontwerp en bestek, bemaling, wisselingen van projectteam en de groenplus-ambitie genoemd.
Peter Weekers stelt een aantal vragen aan de wethouder (geluidsfragment 1e-termijn en 2e-termijn) en zegt dat in onze optiek alleen de bemaling kan worden toegeschreven aan externe oorzaken, nl. hevige regenval en een langdurige natte periode. Alle andere argumenten zijn volgens DUS Weert van interne aard en hebben te maken met de aanpak en uitvoering van dit project door de gemeente.
Aase Wip stelt vragen over het wat er is gedaan met klachten over de smalle wegbreedte, het participatietraject, de communicatie naar inwoners en de terugkoppeling nav. klachten (geluidsfragment 1e-termijn en 2e-termijn), want die worden op basis van geluiden van inwoners als onvoldoende gekwalificeerd.