Column: Alex in Wonderland – Op zoek naar de Weerter ziel.

Columns

In zijn 2e column -Alex in Wonderland- neemt Alex u mee in de wonderlijke wereld van de Weerter politiek.

WEERT-WIE BEN JE? – Op zoek naar de Weerter ziel.
Weert Rogstaekersstad, Weert Vlaaienstad, Warm Welkom in Weert, Weert stad in het groen, Weert Groenste Regio van de Wereld, Weert van Horne Stad, Heerlijk Weert, Weert Paardenstad, Weert Investeert, Met ons in Weert, Weert Postcodeloterij stad. Aan wervende logo’s en slogans heeft het de afgelopen jaren niet ontbroken in Weert.

Blijkbaar is dat niet genoeg om uit te leggen waarom Weert zo bijzonder is. Om het cultureel en historisch besef bij Weertenaren en bezoekers van de stad verder te vergroten worden daarom kosten (een kleine acht miljoen euro) nog moeite gespaard.

Het gerenoveerde museum heeft een nieuwe uitstraling. Het stadspark is compleet vernieuwd met kasteel Nijenborgh als wakend middelpunt. Zelfs de stadswaterput op de Markt is aan de vergetelheid ontrukt.

Alsof dat alles nog niet genoeg is krijgen we er nog wat kunstwerken bij. Manneke Poep op de Sint Maartenslaan blijkt de opmaat tot het grotere werk. In het stadspark wordt eind mei namelijk de rondgang voltooid van het ruiterstandbeeld van de Graaf van Horne.

Aan de Wertha Boulevard zijn we in afwachting van het kunstwerk van de internationaal bekende Weerter kunstenaar Job Smeets. Het kunstwerk wordt geplaatst in de buurt van de teloor gegane laad- en loskraan van het Landbouwbelang. Het is de bedoeling dat het kunstwerk het industriële verleden van Weert levend houdt.

Mooi, zou je zeggen. Maak dan ook gebruik van al die investeringen om ‘de ziel‘ van Weert te benoemen. Mooi niet, dus! Een voorbeeld: Het opgeknapte cultuurhistorisch museum wordt ‘Museum W:‘ genoemd. Wanneer je als museum de historie en het heden met elkaar wil verbinden kies dan op z’n minst een naam en beeldmerk dat daarbij aansluit.

Een schone taak voor de nieuwe citymarketing organisatie ‘Weert Marketing‘ (eveneens met een nietszeggend -W- beeldmerk) om identiteit en gewenst imago van Weert dichter bij elkaar te brengen en dit eenduidig te communiceren.

Tot slot nog dit:
En lukt het niet om Weert vanuit het verleden als ‘merk‘ op de kaart te zetten, zet dan in op de toekomst en kies voor: ‘Weert, Stad aan Zee‘. Dat is immers een kwestie van geduld ……

ALEX.

We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website zo soepel mogelijk draait.