De onveilige oversteek bij de Johan-Willem Frisolaan is al jarenlang een doorn in het oog van velen. Over het veiliger maken wordt al jarenlang gepraat maar een aanpassing wordt echter keer op keer weer uitgesteld.
Nu komt er dan toch schot in de zaak. Maar daar waar aanvankelijk in de motie van DUS Weert, CDA, VVD, D66 en fractie Duijsters (14 april 2021) alleen gevraagd wordt om voor het eind van 2021 met een voorstel te komen voor de verbetering van de aansluiting J.W. Frisolaan/Ringbaan-Zuid te komen, staat nu de herinrichting van de Ringbaan-Zuid en stadsrandzone op de agenda.
De plannen zijn veelomvattend en gaan van aanpassing van kruispunten en rotondes tot het aanleggen van fietspaden, wadi’s en groenvoorzieningen; een groot en ingrijpend plan met een behoorlijk kostenplaatje.
DUS Weert ziet de kansen en mogelijkheden van het door het college voorgestelde veelomvattende plan, maar kijkt ook kritisch naar wat haalbaar en wenselijk is, want ook de belangen van aanwonenden zullen in de afweging van te maken keuzes moeten worden meegenomen. Daarom stellen Aase Wip (geluidsfragment-1 en fragment-2) en Peter Weekers (geluidsfragment-1 en fragment-2) hierover vragen in de commissievergadering Ruimte & Economie van 26 maart. Aan bod kwam o.a.:
- Waarom heeft het college nooit uitvoering gegeven aan de motie van 14 april 2021 en komt men nu met dit allesomvattende plan?
- Zijn de definitieve plannen ooit gepresenteerd aan bewoners? En wat waren de reacties op deze definitieve plannen?
- Waarom zijn er geen verslagen van bewonersbijeenkomsten c.q. het hele participatietraject toegevoegd aan het raadsvoorstel?
- Hoe ernstig neemt het college Brief-459 (dd. 16-11-2024), waarin een bewoner ernstige bezwaren maakt tegen de aanpassing van de verkeerssituatie Ringbaan-Bochtolterweg?
Voor DUS Weert is het belangrijk dat het college aan de slag gaat met wat kan en wat haalbaar is en achterwege laat wat eigenlijk niet wenselijk is, want ook andere trajecten op de ringbanen behoeven nog aandacht en kapitaalinjecties.