Skip to main content

De A2 file anders bekeken

By 25 februari 2017september 29th, 2019Archief Column

Door Hans Marechal

Al enkele jaren staat bijna iedere dag vanaf 7 uur ’s morgens tot 10.00 u een file vanaf Weert Noord tot aan afslag Valkenswaard. Ook in de namiddag vanaf 16.00 u tot 18.00 u staat er wederom in omgekeerde richting zo’n file vanaf Leenderheide bij Eindhoven tot aan Maarheeze. De filedruk neemt toe, daar zijn de deskundigen het inmiddels over eens. Er zijn inmiddels onderzoeken gedaan naar de oorzaken van deze file. Enkele feiten en veronderstellingen die genoemd worden zijn:

  • economie trekt aan, dus meer werknemers (feit)
  • er zijn meer zzp-ers op de weg met hun (witte) busjes (feit)
  • er zijn meer auto’s op de weg met maar 1 persoon erin (feit)
  • er zijn meer vrachtwagens op de weg (feit)
  • de op- en afritten zijn de veroorzaker van de files (veronderstelling)
  • er zijn veel Belgische autorijders die niet kunnen autorijden op de weg (veronderstelling)
  • er gebeuren relatief meer ongelukken door het gebruik van smartphones onderweg (veronderstelling die ik wel kan bevestigen trouwens, in files wordt meer gebeld)
  • de economie in Eindhoven trekt harder aan dan in Midden Limburg (feit)

En dat laatste punt, daar heb ik over nagedacht. Want als dat zo is, en het is zo, hoe komt dat dan? Eindhoven wordt op dit moment gezien als de 4de economische groeimarkt van Nederland. U weet wel Brainport! Klopt ook als je ziet dat niet alleen vanuit het zuiden zoveel mensen naar Eindhoven afreizen, gelukkig ook nog per trein, maar ook vanuit het westen, oosten en noorden. Eindhoven heeft een groot probleem wat betreft bereikbaarheid, milieu en leefbaarheid. Maar Eindhoven is wel trots op haar werkgelegenheid die het biedt. Als ik bestuurder was daar zou ik niet alleen werkgelegenheid centraal stellen, maar ook de genoemde leefbaarheid, bereikbaarheid en milieu! Ik zou intensief met de werkgevers en omliggende steden en dorpen gaan overleggen over een spreidingsplan. Ik zou zelfs over provinciegrenzen heen willen kijken.

Ik begrijp ook niet dat Midden Limburgse wethouders niet uit hun dorp komen om een serieus alternatief te bieden aan Eindhoven en kansen scheppen voor zichzelf. Nu rijden iedere dag duizenden Midden Limburgers naar Eindhoven voor hun werk. Werk wat ook in de regio voorhanden zou kunnen zijn, als we bereid zijn te delen en (te) samenwerken. ASML trekt bijvoorbeeld honderden mensen uit Weert en omstreken naar Eindhoven. Eén goed geoutilleerd kantoorgebouw op Kampershoek zou hen hier houden. Die techniek is er! Scheelt al honderden auto’s, goed voor het milieu en voor hun gezondheid (minder stress). Ook goed voor Eindhoven trouwens, want hun bereikbaarheid, leefbaarheid en milieuproblemen worden ook minder. Het is maar één voorbeeld. Weert en Midden Limburg richten zich nog te veel op de maakindustrie, maar die trekt nog niet hard aan in Weert en omgeving. Met verbazing lees ik dan ook dat de nieuwe net geopende overslagterminal in Weert maar 7 tot 8 arbeidsplaatsen oplevert. De investering is wel voor Weert bijna 1 miljoen euro! Ik zou heel hard met mijn collega-wethouders gaan overleggen of we met grote broer uit Eindhoven geen betere afspraken kunnen maken en nu eens echt serieus werk gaan maken van samenwerken, elkaar iets gunnen en gezamenlijk optrekken in het oplossen van het dagelijks drama op de A2 met haar negatieve invloed op leefbaarheid, milieu en bereikbaarheid. Ook ingegeven door het feit dat de komende jaren niets aan de huidige A2 tussen Weert en Eindhoven zal gebeuren, want dat beleid wordt in de grootste stad van Nederland gemaakt, de Randstad! En dat is ook een feit.

Hans Marechal

Cave: ik zie al uit naar de diverse reacties van diverse partijen en wethouders waar gewezen wordt op hun inzet om mijn ongelijkheid aan te tonen. Voor alle helderheid: In 2011 was ik de eerste die dit probleem zowel gemeentelijk als provinciaal heb aangekaart. Besturen is ook vooruitzien, dus alle plannen en ideeën van nu worden over een paar jaar pas realiteit. Dat is ook een feit.